(naar) Chitwan.

16 november 2018 - Chitwan National Park, Nepal

We hebben ruim tijd om nog wat souvenirs op de kop te tikken, want het ritme van vroeg opstaan zit er na 2 weken erin.
Rond elven stappen we de bus weer in en ook de Poorters rijden mee aangezien de meeste in Chitwan wonen.
Het zijn nog geen 100 km, maar de reis duurt toch ongeveer 6 u, het eerste gedeelte is het weer afzien, daarna wordt de weg beter van kwaliteit en schiet het relatief wat meer op.

We komen aan bij hotel Rhino Lodge, aan de rand van het nationale natuur park Chitwan. Mooie locatie en ruime (maar niet zo propere) kamers.

We krijgen de briefing van Paula voor de komende 2 dagen: jungle walk, jeep safari, Natural bike ride, Ossekar tocht en bezoek aan 🐘 farm. Met andere woorden : elke dag bij eerste hanen gekraai opstaan.

Donderdag (inmiddels de 15e dag) worden we door de gids die de Jungle Walk begeleid opgehaald bij het hotel. We gaan op jacht naar 🐻, 🐘, 🐊, 🦏 en 🐯. Lets go!!
Even verderop worden we in een "boomstammen kano" gepropt en beginnen we de tocht met een rivier cruise van ongeveer 45 minuten. Er worden (ECHTE!) krokodillen 🐊 🐊 gespot en veel watervogels. Stroom afwaarts leggen we aan op een strandje dat de oversteekplaats is van het groot wild.
Vanaf nu gaan we te voet verder en krijgen we instructies hoe te acteren bij een confrontatie met boven genoemde beesten. Een tijger moet je aan blijven kijken: hij valt je altijd rugzijdig aan. De beer klimt niet hoger dan 1,5 m in een boom, dus op 2 m ben je veilig. De neushoorn heeft een grote draaicirkel, dus zorg dat je rond een boom kan draaien. Alleen bij een olifant is de tip: pray to god..... 😱.

Wat zien we een hoop!! Een hoop πŸ’© van de beer, πŸ’© olifant en ook πŸ’© van de neushoorn ontbreekt niet.
Toch was het zeker de moeite waard, we eten wilde Chinese appeltjes, krijgen uitleg over het gebruik van planten en kruiden etc.

's middags stappen we in de jeep, op safari en nu nemen we geen genoegen met "mooie verhalen".
En jawel hoor, we zijn net goed op weg en we spotten al het eerste wild: een dooie pauw 😩, daarna zelfs waterhoentjes (Levend!) 😩 😩 en als klap op de vuurpijl een echte WILDE KIP 😩 😩 😩.
Dat hebben wij weer.......

We laden toch nog maar onze dubbelloops jachtgeweer : voor de zekerheid!

We hebben toch nog mazzel, we komen nog 2 x een Rhino tegen, enkele herten en bezoeken nog een krokodillen farm.
Het was de 4 uur honken-bonken achter in de jeep waard.

De dag erna gaan we een ander deel van het Nationale Park bezoeken, nl op de fiets door het Community Park met het 20.000 Lake. We zijn benieuwd of we al die meren in de 3 uur durende tocht gaan zien.

De eerste 10 km gaat over plattelands weggetjes met locals die enthousiast naar de optocht van 20 westerlingen zwaaien. Vriendelijke volk die Nepalezen.
Nog een klein stukje over de "high way" en we pedaleren door een waar open-lucht-museum. Huisjes van leem waar de plaatselijke bevolking nog steeds woont. Het hele dorp loopt uit om ons te bekijken, terwijl zij voor ons juist de attractie zijn. Heel leuk....... Foto's en selfies worden gemaakt en ik help de plaatselijke groenteboer met de verkoop van heerlijke tomaten. Hij heeft zijn dagomzet al dubbel en dwars gehaald als iedereen 'n πŸ… neemt.

We bereiken het eerste meer van de 20.000. De gids probeert in Nengels (Nepalees Engels) uit te leggen dat er maar één meer is. De naam komt van de eigenaar van dit gebied, omdat hij er 20.000 bomen voor moest betalen! Ahhhha!! T' is maar dat je het weet.

Op de weg terug naar het hotel komen we een opmerkelijk verkeersbord tegen : verboden wild te plassen, overtreding kost 900 NRP. Voor omgerekend €6,50 heb je bij ons nog geen kratje 🍻

De middag bevat nog 2 excursies : de ossekar rit, waar we een (verstoten) neushoorn tegen komen die het moestuintje van een omaatje leeg graast. Commotie alom, maar uiteindelijk loopt het met een sisser af.
Het bezoek aan de Elefant Breeding Farm is ook interessant: de 2 kalfjes (zo heten toch baby olifantjes?) trekken de meeste aandacht.

De laatste avond in Chitwan........ Hapje eten, koffers pakken en de manager van het hotel vragen of hij van die mooie spatlappen kan regelen die op die geweldige huurfietsen zaten.

1. Ilona:
    16 november 2018